Vzhled učebny a složení třídy
učebny a složení třídy:
Oba tyto rysy předávají intenzivní sdělení prostřednictvím skrytého kurikula.
Vzhled učebny – naznačuje, kolik péče bylo věnováno tomu, aby se mohli učit v prostředí, které podporuje získávání vědomostí a dovedností. Čistota, udržovanost, potřebné pomůcky, světlo, větrnost, vizuální pomůcky, vystavené žákovské práce, prostornost, vzdušnost.
Učebna by měla sloužit jako pozvánka ke studiu daného předmětu. Pokud je v ní vyučováno více předmětů, tak alespoň kout pro konkrétní předmět.
Uspořádání učebny – zaměřeno na funkci. Dobře viditelná tabule a učitel. „Otevřené učebny“ – vhodné pro aktivizující výukové metody, včetně časté práce ve skupinách, pohybu žáků mezi jednotlivými odděleními, využívání knihoven, samostatné práce s úkolovými kartami nebo počítačovými programy – srazit lavice. „Tradiční učebny“ – důraz na frontální výuku – řady lavic. Problém – nepoměr mezi počtem žáků a velikostí učebny. V zahraničí funkčně efektivní uspořádání učeben, někdy dokonce s využ.pohyblivých stěn. Multimediální knihovny v samostatných místnostech, kam učitelé mohou poslat jednotlivce nebo skupiny žáků provést určitou práci.
Upravenost – už na zákl.školách žáci sami udržovat pořádek. Povinnost vůči kolegům – zajistit smazanou tabuli.
Oblékání (náš vzhled) – přizpůsobit se zvyklostem školy (zda uniformy, formálnost, forma oslovení žáků i učitelů). Oblečení žáků asi neovlivníme, ale měli by mít patřičné pomůcky, nemít brašny na lavicích, nemít oblečené bundy, atd.
Složení třídy –když jsou žáci rozděleni do tříd podle dosahovaných výsledků (streaming – vnější diferenciace), je důležité zajistit, aby žáci s průměrnými a podprůměrnými výsledky nebyli odrazeni od snahy podávat dobrý výkon. Když jsou ve třídě žáci s různými schopnostmi (mixed ability), často to vypovídá o stejné osobnostní hodnotě všech žáků. Systém jednotné školy. Některé školy – ve třídě i žáci různého věku: malotřídní školy, alternativní „bezročníkové“ školy. Důležitým faktorem složení kolektivu třídy je i původ z různých společenských vrstev, etnických skupin a určitý poměr „zdravých“ žáků a žáků postižených, popř.žáků s poruchami učení. – to vše má vliv na klima třídy. Klíč.faktorem je zde dovednost učitele vybudovat vzájemnou úctu a kontakt s přihlédnutím ke složení třídy. Získání autority, schopnost být společenský a motivovat žáky bude v jednotlivých případech vyžadovat odlišné dovednosti a porozumění v závislosti na tom, jaké bude konkrétní složení příslušné třídy.
Důležitým prvkem učitelových dovedností vytvořit kladné klima třídy je citlivost na to, jak jeho chování zapůsobí na žáky, a citlivost na kontext, v němž se výuka odehrává.