Vytvoření pozitivního klimatu třídy
Klima třídy, které učitel navodí – zásadní vliv na motivaci žáků a jejich postoj k učení.
Z hlediska podpory procesu učení žáků se za optimální považuje takové klima třídy, které je možno charakterizovat jako cílevědomé, orientované na úlohy, uvolněné, vřelé, podporující žáky a se smyslem pro pořádek → napomáhá procesu učení vytvořením a udržením kladných postojů žáků k výuce a jejich vnitřní motivaci.
Cílevědomé a na úkol orientované prostředí:
Jak učitel zdůrazňuje potřebu postupovat soustavně v realizovaném učení. Maximální využití učebního času, včasné a rychlé zahájení hodiny, pozorné sledování pokroku, pozornost k organizačním záležitostem → hladký průběh hodiny a aktivní zapojení žáků.
Nedat najevo, že něco nemá žádnou zvláštní hodnotu. Předčasně neukončovat hodinu.
Obecně: důraz na cílevědomost a orientaci na úkol lze popsat jako výuku „v podnikatelském duchu“ (business-like) – uznávaná autorita učitele a jeho právo na organizaci a řízení učeb.činností. Žáci- pozitivní přístup k zadané práci, očekávání dobrých výsledků, dobré mínění o svých učebních schopnostech.
Učitel poskytuje realistické příležitosti k dosažení úspěchu, podpora, jinak se žáci stáhnou do ústraní, ztrácí sebeúctu. „pokud se nesnažím, můj neúspěch je prostě mým rozhodnutím.
Uvolněné, vřelé, podporující prostředí / étos
Vztahy se žáky, styl a způsob jednání s nimi
Zájem o žáky, náklonnost k nim jako individualitám, „solicitous tenderness“, takt
Pomoc místo napomenutí, ale nepřehánět individuální pomoc, spoleh sama na sebe, zpětná vazba.
Smysl pro pořádek
Dovednost efektivně řídit hodinu a vysvětlit učivo. Vztahy: úcta, kontakt