RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM (RVP) PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
vydal Výzkumný ústav pedagogický v Praze v červnu 2002 Podnět = „Národní program rozvoje vzdělávání v České republice“(Bílá kniha) vydaný MŠMT roku 2001
= krok k realizaci systému státního programu vzdělávání (národního kurikula), který má vyjadřovat hlavní zásady kurikulární politiky státu
Podstatné výchozí ideje RVP
potřeba měnit vzdělávání = celosvětový trend:
– rozvoj technologií a nárůst informací
– rekvalifikace během života
– zájem o lidi s převažujícím všeobecným vzděláním
– globalizace a prosperita – nové možnosti (např. cestovat)
– negativa – nezaměstnanost, hospodářská emigrace, agresivita, nesnášenlivost, drogy, vandalismus, terorismus
Hlavní požadavek – rozvíjet klíčové kompetence (způsobilosti) = komplexní kvality významné pro vzdělávání a život:
– schopnost se učit
– kriticky hodnotit a řešit problémy
– komunikovat ve svém i v cizích jazycích
– ovládat informační a komunikační technologie
– využívat matematickou, přírodovědnou a technickou gramotnost,
– uplatňovat obecný kulturní přehled
– mezilidské a občanské kompetence
Hlavní změna: místo „vzdělávání o životě“ „vzdělávání pro život“:
– nelze naučit vše, ale lze k učení motivovat (koncept celoživotního učení)
– nejde usilovat o stejné výsledky u všech žáků
– není jediné a nejlepší pojetí vzdělávání
– není rozhodující množství poznatků, ale propojenost, smysluplnost, trvalost a využitelnost pro život
– přenesení pravomocí a odpovědnosti na učitele
– proměna klimatu škol
– efektivitu vzdělávání nelze založit na posuzování chyb a na přípravě pro zkoušky
Zdůraznění integrace poznání – obsah vzdělávání v devíti oblastech:
– „Jazyk a jazyková komunikace“ – český jazyk a literatura, cizí jazyky
– Matematika a její aplikace“.
– Informační a komunikační technologie“
– Člověk a jeho svět“
– Člověk a společnost“ – Výchova k občanství a Dějepis
– Člověk a příroda“ – fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis (geografie)
– Umění a kultura“ – hudební výchova a výtvarná výchova
– Člověk a zdraví“ – výchova ke zdraví, tělesná výchova
– Člověk a svět práce“.
– neobligatorní oblast „Dramatická výchova“