Poruchy chování
Způsobeny:
– primárně – součást LMD a deficitů dílčích fcí.
Poruchy pozornosti – nesoustředěné, neklidné D, výkyvy ve výkonech
Infantilní chování – nerovnoměrný vývoj D
Zvýšená vzrušivost – výrazná reakce na nepříjemné zvuky, zvýšené napětí – negat.ovliv.kognitiv.procesy
– sekundárně – důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení dospělých a „výraz pocitu bezmoci vůči obtížím“ (Pokorná 1997)
Některé hlavní problémy v chování žáků emočního a sociálního charakteru
Krádeže
Neklid a ADHD syndrom.
Agresivita
Úzkostné a neurotické děti.
Poradenský systém. Spolupráce s kolegy, výchovnými poradci, vnějšími odborníky.
Metody nápravy:
Metody: primární – předcházení vzniku
sekundární – zabránit nepříznivým vlivům vzniku postižení
terciální – následná péče – resort zdravotnictví, školství, soc.
Metody diagnostické: anamnéza rodinná
osobní
katamnéza – zkoumá příčiny, proč se vrací nežádoucí jevy
Terapeutické metody: reedukace – příčiny poruchy (snaha o napravení, zlepšení)
kompenzace – zlepšení funkcí jiných, zdravých
rehabilitace – odstraňuje důsledky defektu
Diagnostika školní neúspěšnosti žáka:
(intelektové faktory – intelekt, poruchy učení; mimointelektové faktory – emoční a sociální problémy žáka osobního charakteru, rodinné problémy a rodinné zázemí, minulá zkušenost, osobnostní faktory a vlastnosti osobnosti, ADHD, neurotické poruchy apod).