Specifika učitelsví jako profese
Freud – nemožné povolání (dosáhnout úspěchu)
– učitelství patří mezi pomáhající profese, vedle např. sociálních pracovníků nebo zdravotnictví
– izolace – uč. je pořád izolován (ve třídě, v kabinetu, je na všechno tak trochu sám)
– konfliktní a nejistá role – uč. poskytuje pomoc a sociální kontrolu
– nejistota ve zpětné vazbě – dosahuje úspěchu?, jsem úspěšný učitel?
– existuje jen málo povolání, jež by bylo možno srovnávat s vyučováním z hlediska šířky požadavků, kt. je v nich nutno řešit: plánování hodin, samotné vyučování, známkování, administrativa, řešení osobních problémů žáků, rozhodování o záležitostech školy, příprava zkoušek, setkávání se s rodiči, spolupráce s kolegy, (spolu) zodpovědnost za provoz školy, pomoc novým členům pedagogického sboru a praktikujícím studentům, nákup vybavení a pomůcek jako např. učebnic, přístrojů a spotřebního materiálu pod. Dovednost vyrovnat se s těmito požadavky účinně a bez zbytečného plýtvání silami má přímý nebo nepřímý vliv na kvalitu vyučování a průběh učení žáků
– vyrovnávání se se stresem – učitelský stres – cítí se rozzlobení, deprimovaní, nervózní a zklamaní, napětí v důsledku nějaké skutečnosti, kt. souvisí s jejich pedag. prací
Dilemata učitelské profese (Štěch, 1998):
1. distance – blízkost (ZŠ i VŠ těžko se drží, jak moc si pustit žáky k tělu musí učitel vycítit sám)
2. přijetí – nepřijetí (i k žákům, kt. jsou nesympatičtí musí najít cestu – být spravedlivý)
3. mocenský – nemocenský vztah (uplatňování moci – uč. má velkou moc, když chce žáka „dostat“ tak může)
4. rutina – inovace (inovace někdy vede k chaosu)
5. autonomie žáků – závislost (mám je opravdu nechat, ať dělají věci sami? Mám zodpovědnost? Dělají to za mě?)
· Profesionalizace učitelů
(Zdroj: http://epedagog.upol.cz/eped4.2002/recenze01.htm)
– učitel musel projít odbornou přípravou, kt. zahrnovala vzdělání v oborech pedagogické způsobilosti (tj. ped. a psychologické předměty, které jsou součástí všech učitelských oborů, vzděláním v daném předmětu, plus v příslušných dovednostech, které souvisí s jeho budoucí činností
– učitel musí disponovat určitými kompetencemi, kdy odborné předmětové kompetence a kompetence pedagogicko-psychologické by měly být minimálně na stejné úrovni
– nevím, co k tomu dál psát…