Organizování života ve třídě
Potřeba vydávat jasné pokyny přinejmenším tak dlouho, než se žáci naučí tyto postupy provádět rutinně a automaticky
Společenské požadavky: R.Weade a C.M.Evertson – studie věnovaná efektivnosti práce učitelů při řízení výuky: každá studijní činnost zahrnuje i „společenské požadavky“ (např. kdo ke komu bude mluvit, o čem, kde, kdy, jak, proč). Důležité jsou řídící dovednosti při diskuzi celé třídě s učitelem i při komunikaci žáků v pracovní skupině. Při diskuzi – nedovolit, aby vzrostl hluk ve třídě nebo aby si žáci začali mezi sebou příliš povídat.
Skupinové učení: řada rozhodnutí
– velikost skupin, způsob jejich utvoření, co s „přebývajícími žáky“
– povaha úkolu: co řešit, co má být výsledkem řešení (třeba napsat na karty)
– kontrolní úloha učitele (zkontrolovat, zda rozuměli všichni úkolu, ale nezůstávat u skupiny příliš dlouho)
– jasné pokyny ohledně času trvání jednotl.činností
– potřeba pomoci žákům rozvinout dovednosti, které k úspěšné skupin.práci potřebují. Zpětná vazba a rady.
Praktická cvičení:
Nutnost koordinovat práci žáků a rozdělení pomůcek v takovém sledu a takovou rychlostí, jak probíhají samotná prakt.cvičení. (např. co mají dělat, když se čeká na výsledek pokusu?). Problém, když všichni mají používat střídavě totéž vybavení. Rozebrání nebo sesbírání pomůcek – jednoduché pravidlo – např. v každé skupině určit dovolit vybírat pomůcky ze skříně jen jednomu žákovi.
Počítačové programy
při nedostatku počítačů používat rozpisy, do skupin k sobě přiřadit žáky s podobnými schopnostmi, pokud nemá být jeden z nich jako tutor.
Jinak u skupin.učení nechat spolupracovat kamarády.