Klíčové dovednosti učitele
plánovací dovednosti, umožňující přípravit vyuč.hodinu,tj.např.vymezit výukové cíle, zvolit vhodné prostředky ke splnění těchto cílů, atd.
dovednosti realizační a řídicí, zajišťující účinnou pedagogickou komunikaci ve vyuč.hodině
Dovednosti přispívající k vytváření a rozvíjení příznivého klimatu ve třídě
Dovednosti nezbytné k udržení kázně ve třídě a k řešení výchovných situací
Diagnostické dovednosti, umožňující kontrolovat a hodnotit učební činnosti žáků
Autodiagnostické dovednosti, spočívající v sebehodnocení učitelovy pedagogické činnosti.
Většina pedag.dovedností má povahu sociálně komunikativních činností. Jde často o „převedení“ naplánovaných strategií učitele do jazyka pedag.komunikace, ale i o reagování učitele na neplánované pedag.situace. To vyžaduje specifické rozhodovací dovednosti učitele, i jeho pedag.zkušenosti.
Základní pedag.dovednosti:
Plánování a příprava:
Realizace vyuč.jednotky
Řízení vyuč.jednotky
Klima třídy
Kázeň
Hodnocení prospěchu žáků
Reflexe vlastní práce a evaluace (sebehodnocení)
První podmínkou účinné výchovy je pedagogova hodnotová orientace (osobnost rozvinutá z hlediska demokratických ideálů, s humanitním a vlasteneckým přesvědčením, atd, která tyto hodnoty nejen akceptovala, ale i hájí a vlastním příkladem naplňuje).
Kvalitní vzdělání – hluboké, všeobecné, široký rozhled filozofický, politický, vědecký, kulturní + teoretické a praktické vzdělání v oboru, který pedagog vyučuje.
Dále praktické pedagogické, didaktické a metodické dovednosti a návyky:
Komunikativní dovednosti, organizátorské dovednosti, rétorické dovednosti
Sebereflexe
Rysy pedagogovy osobnosti:Tvořivost, zásadový morální postoj, pedagogický optimismus, pedagogický takt, pedagogický