Sociální a osobnostní kompetence učitele
Viz definice v pojmech na začátku. V tomto vymezení je vyjádřeno, že kompetence učitele jsou zčásti získávány přípravou (učením), zčásti jsou dány genetickými potencialitami. Toto pojetí pohlíží na kompetence učitele komplexně; naproti tomu existují pojetí užší (např. Lenor et al., 2001), podle kterých jsou učitelovy kompetence pouze produktem osvojeným (naučeným) na základě přípravy učitelů.
Slavík a Siňor (1993) definují kompetenci učitele jako připravenost učitele vyrovnat se s nároky své profesionální role a současně s tím zachovat potřebnou míru autenticity vlastní osobnosti.
Vašutová, 2001: Profesní kompetenci chápeme jako pojem receptivní, kterým jsou označovány takové profesní kvality učitele, které pokrývají cely rozsah výkonu profese a jsou rozvoje schopné. Zahrnuje znalosti, dovednosti, postoje zkušenosti. Základ profesních kompetencí získává učitel v přípravném vzdělávání a dále je rozvíjí v průběhu své profesní dráhy.
Na bázi profesních kompetencí je založen profesní standard. Smyslem profesního standardu jako projmu normativního je stanovení kvalifikačních předpokladů pro vsup do profese (oprávněnost vykonávat profesi). Profesní standard definuje nezbytné (klíčové) kompetence vyjadřující způsobilost učitele (pedagogického pracovníka) k výkonu profese v příslušné kategorii. Pro ilustraci: Učitel všeobecně vzdělávacích předmětů na 2. stupni ZŠ a na SŠ by měl splňovat profesní standard obsahující tyto kompetence:
Kompetence oborově předmětová
Kompetence didaktická a psychodidaktická
Kompetence obecně pedagogická
Kompetence diagnostická a intervenční
Kompetence sociální, psychosociální a komunikativní
Kompetence manažerská a normativní
Kompetence profesně a osobnostně kultivující.
Ostatní předpoklady:
– psychická odolnost a fyzická zdatnost
– dobrý aktuální zdravotní stav
– mravní bezúhonnost
Švec – další kompetence: informatická a informační kompetence, metodologická kompetence (zahrnující též akční výzkum pro učitele)