MOTIVACE PRACOVNÍKŮ- UČITELŮ
– pracovní spokojenost jako nástroj motivace je podmíněna:
– kariérou, postupem
– charakterem práce
– mírou samostatnosti
– stylem vedení
– sociálními vztahy
– vazbou k jiným úsekům organizace
– fyzikálními podmínkami
– charakteristika práce (druh úkolu, jeho význam, dovednosti, samostatnost, zpětná vazba,…)
– prac. spokojenost má vliv na psychologické stavy učitelů, od kterých šelak odvíjí jejich vnitřní motivace -> růst spokojenosti-> větší efektivita
pracovní motivace- motivační teorie
F. TAYLOR- MECHANISTICKÉ TEORIE (zač. 20. stol, USA)
– pro zefektivnění výkonu je důležitý výcvik pracovníků
– dělník nemá myslet, vedoucí myslí za něj, ona má jen pracovat
McGRAGOR
– lidé se buď snaží práci vyhnout, pak je nutné jim pohrozit, těm pak vyhovuje řízení (teorie X)
– nebo je pro ně práce přirozenou činností, jsou oddáni cílům, odměna je motivace a jsou pak schopni řídit sami sebe (teorie Y)
CH. ARGIRIS (1964)
– lidé ztrácejí zájem o práci, pokud nejsou direktivně vedeni
– teorie kontingence-neexistuje jeden správný způsob řízení
HERZBERG
– lidé jsou motivováni vnějšími faktory ( plat, řízení ,kontrola, vztahy, hygienické a fyzikální podmínky,…) a také vnitřními faktory ( charakter práce, smysluplnost, zajímavost práce, morální ocenění, růst,…)
McCLEALAND
– 3 motivační úrovně:
potřeba sounáležitosti
potřeba vlivu
potřeba uplatnění
MASLOW
– v řízení je třeba dbát na uspokojování potřeb (sebeaktualizace) -> motivace
– hierarchie potřeb:
fyziologické potřeby- odměňování materiální (penězi i jinými výhodami- např. )
– styly materiálního odměňování:optimální, liberalistický, trestající, destruktivní, absurdní
· potřeba bezpečí
· potřeba sounáležitosti
· potřeba uznání
· potřeby estetické- hezké prostředí
· potřeby kognitivní
· potřeba seberealizace