Poradenský proces – postup
Nebývá zde uplatňován tradiční lékařský postup: vyšetření – diagnóza – zákrok – kontrola. Psychologové a učitelé nahlížejí na své klienty aktivněji než lékaři na své pacienty. V poradenském procesu rozlišujeme 4 fáze:
fáze: seznámení, vytvoření kladného vztahu s klientem.
fáze: diagnóza klientova problému
fáze: volba cíle a alternativy řešení problému
fáze: klientovo rozhodnutí a zhodnocení výsledku.
Jedná se spíše o kognitivní a konstruktivistický přístup.
1. FÁZE – PŘÍPRAVA
– to co se děje před rozhovorem s klientem
otázky: kdo je pracovník, jeho poslání, co potřebuje umět, jaké má cíle a východiska, o co se opírá (např. jsem jako učitel dostatečně vzdělán pro poskytnutí pomoci v konkrétním případě? Jsem oprávněn příslušnou intervenci provádět?,apod.)
2. FÁZE – OTEVŘENÍ
Zde začíná skutečná práce s klientem,zahrnuje sjednávání schůzky uvedení klienta do pracovny, první věty, vymezení času, první rozhovor atd. To vše pro vytvoření bezpečí pro klienta. (např. : Kde se vzal ten nápad přijít za mnou? Jsem rád/a, že jsi s tímto problémem za mnou přišel. Kolik času si vymezíme pro tuto konzultaci? Apod.)
3. FÁZE – DOJEDNÁVÁNÍ
Cílem je ujasnit si, co klient žádá (objednávka) a co může pracovník nabídnout (nabídka a zakázka – dohoda na určité formě spolupráce)
(např.: V čem ti mohu pomoci?Jak si představuješ moji pomoc? Čím začneme? Dnes tedy budeme společně pracovat na..)
Objednávka klienta – jedná se o prohloubení fáze dojednávání, která je naplněna předevčím dotazováním na problém, cíle a metody pomáhání. Na začátku pomáhání přicházejí klienti většinou s žádostmi typu: „Udělejte s tím naším klukem něco, ať tak ve škole nezlobí!“ Takové zadání pracovníka nepřekvapí, ale neříká nic o tom komu, v čem a jak má pomáhat. Objednávku tedy musí klient jasně vymezit.
Nabídka pracovníka – specifikace objednávky klienta může odhalit její neslučitelnost s kompetencemi či posláním pracovníka. Pracovník může zjistit, že nemá moc či schopnosti pomoci klientovi („Zařiďte, aby mu nedali pětku z matiky“) – často se stává např. třídním učitelům. Rozhodování pracovníka, zda je to v jeho kompetencích začíná ve zmíněné přípr. fázi. (mám schopnosti a pravomoci pomoci klientovi, mohu věnovat požadovaný čas a úsilí vyjádřenému cíly, odpovídají mé pracovní podmínky takovému cíli, jednám v souladu s posláním instituce, které jsem smluvně zavázán, jednám v souladu s etickými normami?) Teprve poté lze přistoupit k zakázce (vyjasnění cílů a metod pomáhání a stanovení kritérií pro průběžnou a závěrečnou kontrolu naplnění cílů).
4. FÁZE – PRŮBĚH
Tato fáze je jádrem pomáhání. Jde o spolupráci s klientem na dosažení dohodnutého cíle. Bývají užívány různé techniky dotazování, v poradenství např. také diagnostika.
(Využití technik dotazování, diagnostiky a jiných metod podle domluvy)
5. FÁZE – UKONČENÍ
V této fázi pracovník ověřuje úspěšnost svého počínání a spolu s klientem hodnotí společnou práci. (např.: Co z našeho rozhovoru stálo za zapamatování? Co by se dalo využít?Pokud zůstalo něco nevyřešeno, co to je?apod.)