Profesionální způsoby práce s lidmi
Pracovník à Pracovník – rozhoduje, co bude – sociální kontrola (opatrování, dozor, přesvědčování, vyjasňování)
Pracovník à Klient – rozhoduje, co bude – pomoc (terapie, poradenství, vzdělávání, doprovázení)
Sociální kontrolu přebírá pracovník každým počinem, kterým si vzal věci na starost, aniž by si předem ověřil, zda o to žák stojí. Za způsoby sociální kontroly jsou považovány následující způsoby:
Vyjasňování : součástí každého rozhovoru. Pracovník si vyjasňuje svou pozici, aby mohl lépe slyšet klientova přání. Pokud nedosahuje tohoto cíle, obvykle sahá k přesvědčování nebo dozoru. (Mám pocit, že tu nemáš žádného kamaráda. Rozumím tomu dobře? Potřebuješ ode mne nějakou pomoc?)
Přesvědčování: Je vedeno pracovníkovou snahou přimět klienta, aby přijal pracovníkem preferované předpoklady. (Myslím, že bys měl té matematice věnovat doma více času. Sportovat můžeš jistě dál, ale nemůže to být na úkor školy.)
Dozor: Je veden pracovníkovou snahou přimět klienta k dodržování norem a pravidel preferovaných pracovníkem. (Přezujte se všichni, dohlédnu na to!)
Ošetřování: Je vedeno pracovníkovým přesvědčením, že danou věc nemůže nechat na klientovi a dává přednost tomu, udělat to sám. (Já ti ty tkaničky zavážu.)
Učitel neustále kolísá mezi pomocí a sociální kontrolou, to může být velkým stresorem pro učitele. Učitel musí toto velmi dobře vyvažovat. Pomoc je užitečnější, učí přebírat kontrolu nad sebou samým.