Věková období
Ontogeneze – vývoj jedince od narození do smrti
růst = změny kvantitativní
vývoj = změny kvalitativní
I. Mládí (0 – 30 let)
Embryonální vývoj (nitroděložní období)
negativní vliv – choroby matky, nedostatečná výživa, alkoholismus, drogová závislost, kouření
pozitivní vliv – pohybová stimulace prostřednictvím matky
Novorozenecké období (do 28. dne života)
pohyby novorozence jsou dány automatismy a reflexní činností
v průběhu porodu je plod ohrožen nedostatkem kyslíku,což může způsobit morfologocké či funkční poškození
interrupce může být příčinou předčasného porodu – u nezralého dítěte mohou vzniknout těžká poškození – dětská mozková obrna, poruchy svalového tonu, poruchy psychiky…
Kojenecké (do l roku) a batolivé (l-3) období
rychlý růst a psychomotorický vývoj
rozvoj I. signální soustavy
spontánní pohybovou aktivitu reguluje CNS reflexně
dochází k propojení fyzické i psychické složky
pohyb harmonicky působí na vývoj a tvoří základ pro další život, aktivní pohybová činnost má tvořit 75% doby bdění, negativní – infekce, úrazy, nedostatečná hygiena, výživa…
Předškolní věk (3 – 6)
relativně pomalý a klidný růst a vývoj ve všech systémech dokončení hrubé motoriky, rozvíjení jemné motoriky
počátky abstraktního myšlení
nejvhodnější období pro tvorbu motorických spojení, zkvalitňují se rychlostní, obratnostní, vytrvalostní a dynamicko-silové předpoklady, svalová kontrakce stimuluje růst, pohybová potřeba je vysoká (60% volného času)
dokončení 6. roku je v lidském životě mezníkem po stránce biologické, psychické i sociální