Dýchací systém
Dýchací systém spolu s oběhovým zabezpečují transport dýchacích plynů – zapojování dýchacího svalstva do procesu dýchání a jeho zvýšené úsilí při fyzické činnosti je řízeno dýchacím centrem (prodloužená mícha).
Dýchací svalstvo v podmíněném stereotypu při výměně plynů pracuje s minimální spotřebou energie.
Oslabený dýchací systém můžeme více ovlivňovat zvyšováním celkové pohybové aktivity – vytváří se paměťová stopa pro svalovou činnost – zvyšuje se funkční kapacita dýchacího
ústrojí a zlepšuje se hospodárnost dechové práce
Asthma bronchiale choroba začínající často v dětství – jde o záchvaty dušnosti na podkladě zúžení drobných dýchacích cest vlivem hypersekrece a edémem sliznice-v klidovém období se astmatik po funkční stránce nemusí lišit od zdravého
Chronická obstrukční bronchopulmonální choroba choroba je nejčastěji následkem chronické bronchitidy (obstrukce dýchacích cest-zahlenění, ztluštění sliznice)
Restriktivní ventilační poruchy projev řady nemocí a poruch(fibrosa, záněty, nádory) mění se pohyblivost plic a hrudníku, dochází k omezení dýchací plochy
Zásady správného pohybového režimu
1. zaměření k optimální kompenzaci onemocnění na podkladě lékařské zprávy
2. dechová cvičení se zaměřením na zkrácené svaly a především posílením oslabených svalů, hlavně pomocných výdechových svalů (dolní fixátory lopatek)
3. využívání různých prostředků(dýchání proti odporu, dýchání při zátěži..)
4. zdůraznění dýchání nosem(čištění a zvlhčování vdechovaného vzduchu a vyvinutí větší svalové síly, která ovlivňuje dýchací svaly i tvar hrudníku)
5. nejvhodnější poloha při dechových cvičeních je vertikální, která je náročná na správné držení těla, ale vitální kapacita v této poloze dosahuje nejvyšších hodnot a stoj je nejvýhodnější polohou pro dýchací cvičení
6. ovlivnění posturálního stereotypu při dýchacích cvičeních a naopak správné držení těla umožní optimální mechaniku dýchání
7. dbát hygienických zásad (vhodné bezprašné prostředí, uvolnění nosních dutin..)
8. .motivace u dětí(foukací hračky, napodobování zvuků..)
9. zařazování dynamické pohybové aktivity – zvýšení zdatnosti
10. spolupráce s lékařem