Nástroje pro výzkum učitelské profese
Dotazníky:
– pro studenty učitelství
– pro absolventy učitelství
– pro začínající učitele
– o potřebnosti pedagogické přípravy v učitelském studiu
– k hodnocení sociálních dovedností studentů učitelství
– Dotazník RSA pro měření odpovědnosti učitele za žákovy úspěchy a neúspěchy
– Inventář komunikačních aktivit učitele
– o subjektivní obtížnosti učitelských činností
– Inventář hodnocení spokojenosti učitelů (HSU)
– Inventář k měření odolnosti učitel vůči zátěží
– k hodnocení učebnic učiteli
Škály:
– posuzovací škála CLIC-DID pro studenty učitelství
– škála SEEQ – Hodnocení učitele žáky
– autoritářství učitele
– sociální opory učitele
– kvality prostředí ve školách
Metody měření klimatu tříd a škol:
– Dotazník Naše třída (MCI) – autor J.Lašek (2001)
– Dotazník CES
– Dotazník komunikačního klimatu třídy CCQ
– Dotazník pro měření klimatu školy a učitelského sboru
– Dotazník pro diagnostiku učitelského sboru a školy
Metody analýzy komunikace a interakce učitelů a žáků:
– Záznam a analýza verbální komunikace ve výuce
– Záznam a analýza vyučovací činnosti učitele
Profesiogram:
– profesiogram učitele – autor: M. Kurelová (1997, 1998), P. Urbánek (1999), atd.
Projektivní techniky
– UPV – Učitelovo pojetí výuky¨- autor J. Mareš (1990, 1991)
– Projektivní dotazník pojetí výuky u studentů učitelství – autor V. Švec (1998)
– Reflektivní učitelské bilance
Metoda Q-třídění
– Q třídění pro hodnocení pedagogické složky v přípravě učitelů
Q-metodologie je specifická metoda dotazování založená na třídění karet reprezentujících určité výroky, v daném výzkumu pedagogické a didaktické vědomosti a dovednosti nabízené v učitelském studiu. Umožňuje hodnotit a kvantifikovat důležitost hodnocených kategorií.
Výzkum životního příběhu
– záznam životního příběhu (autobiografie)
Obsahová analýza dokumentů pro přípravu učitelů
– analýza studijních plánů pedagogických fakult
– Definování taxonomie pedagogických dovedností učitele
Komplexní metodika
– Soubor technik pro výzkum učitelů střední školy
– Zpřesněná metoda profesiogramu učitelů
Švýcarský výzkum (Landert, 1998) aplikoval kombinaci metody autodeskripce a metody kontrolního rozhovoru při zjišťování časové struktury učitelských činností.