Rodina jako výchovné prostředí, psychologie rodiny – Styly rodinné výchovy
Socioekonomický status rodiny a jeho pedagogické souvislosti
– Tradice a životní styl rodiny, výchova k hodnotám.
– Styly rodinné výchovy.
– Rizikové faktory rodinného prostředí a výchova.
– Výchova k rodičovství a sexuální výchova.
– Spolupráce rodiny a školy (vytváření formálních i neformálních pospolitostí rodičů – školní rady, kluby rodičů, asociace rodičů).
Psychologie výchovy.
– Výchovné styly v rodině (citová neúčast, autoritativní přístup aj.).
– Odměna a trest ve výchově. Dopad krajních prostředků.
– Stimulační a inhibiční výchova.
– Psychologické otázky sebevýchovy. Převýchova. Příklad a ideál.
– Optimální principy výchovy.
– Osobnost vychovatele.
Rodina
– primární skupina, nevybíráme si ji, první soc. prostředí: formulující osobnost. V době dospívání narůstají konflikty mezi mladistvým a rodiči, kritika rod. vztahů, hodnot rodiny, touha po osamostatnění, oslabení rod. kontroly. Rodiče dospívajících dětí většinou nejsou připraveni k nim změnit postoj a přijmout novou kvalitu vzájemných vztahů.