Akční výzkum
a) pro-aktivní:
akce předchází sběru a analýze dat, učitelé nejprve vyvíjejí aktivity a posléze studují efekty-výsledky těchto aktivit
– tento výzkum zahrnuje následující kroky:
1. pokusit se o nové přístupy přinášející lepší výsledky;
2. zahrnout naději do nových přístupů, mít vysoká očekávání;
3. sbírat pravidelně data a reakce studentů na realizované změny;
4. vyhodnocovat data;
5. reflektovat alternativní přístupy;
6. pokusit se o další nové přístupy.
b) reaktivní:
učitelé sbírají data předtím, než se pokouší inovovat praxi
– jednotlivé kroky tohoto výzkumu jsou následující:
1. sbírat data k diagnóze situace;
2. analyzovat data;
3. distribuovat data a vymezit změny, které budou následovat;
4. pokusit se o nové přístupy;
5. sledovat, jak ostatní reagují;
6. sbírat data k diagnóze situace (návrat k prvnímu kroku, nicméně tento druhý sběr dat ověřuje předchozí kroky a formuluje specifické otázky).
kooperativní: vytváří pozitivní pracovní vztahy mezi administrátory, učiteli, rodiči, žáky a komunitou, vyžaduje dovednosti a) i b) + sociální dovednosti (vzájemnou pomoc, porozumění, schopnost naslouchat, vést smysluplnou diskusi atd.), konstruktivní kritika pomáhá členům týmů nacházet efektivnější řešení, hlubší reflexi a otevřenější diskusi; výsledky jsou veřejně prezentovány a diskutovány – to dává možnost veřejně diskutovat o
Zajímalo by mě z jaké literatury článek čerpá, případně kdo je autor…
Omlouvám se, ale na váš dotaz zda bychom mohli uvést zroje,ze kterých jsme čerpali Vám nedokážem odpovědět,protože většinu textů posílají studenti anonymě a není možné je zpětně dohledat.
S pozdravem admin Verča