Akční výzkum a škola
– AV lze realizovat ve spolupráci s VŠ učiteli – jako poradci, přinášejí teorii X učitelé ve školách vnášejí poznatky z praxe
– profesionální růst učitelů je podporován kolegiální spoluprací
– dlouhodobý proces
– v ČR spíše negativní postoj k provádění a zavádění AV (jak ředitelé, tak učitelé) – vyučování a výzkum jsou pro učitele oddělené aktivity – snižuje to jejich profesionalitu
– učitelé dávají přednost individuálním aktivitám před spoluprací v týmech, nahodile si vyměňují zkušenosti
Metody (Zdroj: http://leo.oise.utoronto.ca/~lbencze/Action_Research_Help.html#doingAR)
Založené na:
a) racionálním přístupu: plánuje zkoumání a měření a nemění metody, výzkumníci věří, že to, co je zkoumáno smysly potvrzuje realitu a standardní výzkumné metody umožní výzkumníkovi určit přesné příčiny a důsledky toho, co je zkoumáno, používá kvantitativní metody výzkumu (např. písemné dotazování a dotazníky)
b) naturalistickém přístupu: opak a), výzkumníci mají plány, ale jsou připraveni je měnit na základě nových zjištění a závěrů, používá kvalitativní metody výzkumu (např. polo-strukturované interview, kódování vzorku studentských prací, dále: interview s učiteli, studenty, rodiči; poznámky k pozorování pravidelných třídních událostí, anketa, dotazník, test )