Hlavní výchovné a výukové problémy dětí školního věku a adolescentů. Etiologie, klasifikace jednotlivých poruch a vad z hlediska psychologie a speciál
Výchova (definice)
– celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti….
– proces záměrného působení na osobnost člověka…
– vzájemné působení vychovávajících a vychovávaných, jejich vzájemná interakce
Výchova ve škole
Interakce učitele se žáky je základem výchovného působení. Pedagogická komunikace: kognitivní složka (informace), emoční složka (vztah, vyjádření emocí), regulační složka (vybízení, stimulace). Orientace léčení/komunikace (Ludewig, 1994): nařizování, zasahování, doporučování, podněcování.
1. Hlavní výchovné problémy ve škole
Šikana – trvalé agresivní jednání jednoho žáka vůči druhému s úmyslem způsobit oběti utrpení. Útoky mohou být: fyzické (bití, pošťuchování), slovní (nadávky, zesměšňování), nepřímé (vyloučení ze společnosti, hanlivé posunky)
Záškoláctví – záškolák je žák, který nemá pro absenci legální důvod. Záškoláctví může být: pravé, s vědomím rodičů, s klamáním rodičů, útěky ze školy, odmítání školy.
Vyloučení – vyloučení ze školní docházky: na konkrétní dobu, trvalé, skryté vyloučení (nedojde k vyloučení, bylo nějakým způsobem překonáno).
Stres ve škole – negativní emocionální prožitek (úzkost, zlost, deprese, frustrace) pramenící z některého aspektu výuky.
Zneužití – existují 3 kategorie zneužití: tělesné, citové a pohlavní.
Zármutek – např. při úmrtí blízké osoby
Kriminalita – páchání nelegálních přestupků.