Od školní nezralosti se odvíjí mnoho výchovních a vzdělávacích problémů žáků ZŠ
Děti s vadami zraku:
– snížená připravenost pro školu ve oblasti poznávání předmětů, které se uskutečňuje zrakem
– řeč postižena patlavostí – nemohou v důsledku své vady odezírat jemné artikulační pohyby mluvidel.
– chybí nonverbální projevy – mimika, pantomimika, gesta apod.
– chybí učení se nápodobou.
– komunikace – sociálně rušivě působí natáčení hlavy, aby využily zachované oblasti zúženého zorného pole.
– sociální přizpůsobivost dobrá – jsou zvyklé na poznávání okolí a orientace pomocí druhých, vidících osob.
Děti se sluchovým postižením:
– opožděny ve vývoji řeči, řečových dovednostech, v socializačním vývoji. Děti se zbytky sluchu používají spíše jen slova než celé věty ke komunikaci. Patlavost. Neslyšící děti většinou nejsou schopné navázat řečový kontakt, řeč je nesrozumitelná – ztěžuje možnost sociálního kontaktu, omezuje chápání a osvojování si společenských norem v oblasti chování.
– Ve svém okolí se jeví jako hlučné, impulzivní, se sníženou autoregulací chování.
Tělesné postižení
– opožděny v psychickém vývoji – menší pohybové možnosti, blokuje poznávání prostředí
– omezuje vývoj smyslového vnímání, kognitivních procesů, řečových kompetencí a socializace – chybí kontakt s vrstevníky.
Dítě s mentální retardací
– mají konkrétní myšlení, nedovedou zobecňovat, mají mechanickou paměť, malou početní představivost.
– Potíže ve vyjadřování, výslovnosti.
– Vada negativně ovlivňuje celou osobnost a její společenské zařazení.
Děti se syndromem ADHD:
– nezralost citové a sociální složky, oblasti grafomotoriky, řeči, pozornosti a soustředěnosti, problémy v pracovní složce, autoregulaci chování.
– Dítě nevracet do MS – nevystavovat riziku selhání.
Nejčastějšími příčinami odkladu školní docházky:
– problémy v oblasti řeči a komunikačních dovedností
– problémy s pozorností a soustředěním
– problémy v rozvoji grafomotoriky
– problémy pracovního tempa /pomalost/
– problémy vědomostního rázu /orientace ve světě/.