Materiální prvky – symboly kultury školy
. verbální symboly: řeč – používaný jazyk + gestikulace, pohled, řeč těla; kurikulum – učební plán + neformální kurikulum: kulturní, sportovní vyžití, exkurze, výlety, maturitní večírky, plesy, lyžařské kurzy; metafory – dostávají se do slovníku školy, vystihují atmosféru – opakované historky, anekdotické příhody; hrdinové školy; příběhy
2. symboly chování: rituály – schůzky se studenty, rodiči; ceremoniály – méně časté, formální, oslavy života školy; proces výuky; funkční procedury; pravidla a řád školy; interakce s mezoprostředím
3. vizuální symboly: vybavení školy a pořádek – vytváří okamžitý a dlouho přetrvávající dojem (recepce, vchod, pořádek a vybavení v ředitelně, třídách; artefakty – školní noviny, vystavené trofeje, diplomy, nástěnky s foto, hesly, propagační předměty (trička, deštníky, propisky); korporátní identita = logo, značení, školní znak, dopis, papíry – měl by vytvořit odborník.
– změny v kultuře školy:
– škola se musí přizpůsobovat novým podmínkám, musí měnit kulturu školy.
– Příčiny:
ekonomické a společenské změny v prostředí školy
rozpor mezi vžitou kulturou a potřebnou kulturou z hlediska cílů školy
transformace školy na vyšší úroveň vzdělávání
generační výměna ve škole
spojování škol
– je třeba měnit a ovlivňovat postoje a praktiky pracovníků školy
– nejprve provést objektivní a nezaujatý rozbor a analýzu vžité kultury a porovnat se žádoucím stavem (dotazování, pozorování , analýza sekundárních údajů), vyvarovat se subjektivního hodnocení např. ředitele.
– Změny např. strukturální – vytvořit neformální sítě lidí, kt. zastánci změn, změnit organizační strukturu a provést personální změny (měnit složení kabinetů); změnit způsob řízení školy – plánování cílů, způsob kontroly a komunikaci; změny v řízení lidských zdrojů – přijímání nových členů sboru, změn v odměňování, další vzdělávání učitel, změny pracovního prostředí, osobní příklad vedení školy, změny v symbolech školy
Koncept učící se organizace
– škola je instituce, ve které se učí nejen studenti, ale také pracovníci školy
– je třeba dbát na rozvoj instituce i sebe
– P. Senge koncept „učící se organizace“ i pro učitele
– člověk se učí celý život
– učitelství je izolovaná profese – učitel je buď ve třídě nebo doma, je třeba dbát na otevření (ono se to i děje)… např. tendence k otevřenosti ve školách, např. prosklené dveře ve třídách, dle možností společné kabinety pro více učitelů, pokud ne pro všechny